Aktuální dění v agendách ÚNMZ
Návrhy nařízení aktuálně projednávané v rámci PS Rady EU G7 pro technickou harmonizaci
- aktualizace k 1.01.2020 Upozornění: Odkazy na dokumenty se otevírají v novém okně prohlížeče jako dokument DOC, DOCX nebo PDF, nebo zahájí stahování (velikost souboru nepřesahuje 500 kB).
Název návrhu předpisu (znění předložené EK) |
Gestor předpisu |
Aktuální stav |
Další dokumenty |
Návrh nařízení EP a Rady o požadavcích na schválení typu pro motorová vozidla a jejich přípojná vozidla, a systémy, části a samostatné technické celky určené pro tato vozidla, z hlediska jejich obecné bezpečnosti a ochrany cestujících ve vozidle a zranitelných účastníků silničního provozu, kterým se mění nařízení (EU) 2018/… a nahrazují nařízení (ES) č. 78/2009, (ES) č. 79/2009 a (ES) č. 661/2009
|
Ministerstvo dopravy |
Cílem předkládaného nařízení je stanovit opatření na zvýšení bezpečnosti vozidel, aby se nehodám předcházelo a snížil se jejich počet i závažnost, a dosáhlo se tak poklesu počtu úmrtí a vážných zranění. Předkládané nařízení reviduje základní legislativní rámec tak, aby byly akcentovány technické inovace způsobem, který především zvýší bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Tento legislativní rámec v současné době tvoří směrnice 2007/46/ES, dále nařízení č. 661/2009, nařízení č. 78/2009 a nařízení č. 79/2009. Dne 16.5.2018 představila EK návrh nařízení. Dne 22.5.2018 byl návrh představen na jednání PS G7 (pro motorová vozidla) a následně projednáván v rámci této pracovní skupiny. Dne 10.10.2019 byl návrh přijat plénem EP a dne 8.11.2019 ho schválila Rada. Nařízení bylo zveřejněno v Úředním věstníku dne 16.12.2019 jako Nařízení EP a Rady (EU) 2019/2144 ze dne 27. listopadu 2019 o požadavcích pro schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla z hlediska obecné bezpečnosti a ochrany cestujících ve vozidle a zranitelných účastníků silničního provozu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 a o zrušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 78/2009, (ES) č. 79/2009 a (ES) č. 661/2009 a nařízení Komise (ES) č. 631/2009, (EU) č. 406/2010, (EU) č. 672/2010, (EU) č. 1003/2010, (EU) č. 1005/2010, (EU) č. 1008/2010, (EU) č. 1009/2010, (EU) č. 19/2011, (EU) č. 109/2011, (EU) č. 458/2011, (EU) č. 65/2012, (EU) č. 130/2012, (EU) č. 347/2012, (EU) č. 351/2012, (EU) č. 1230/2012 a (EU) 2015/166. V platnost vstoupilo od 5.1.2020 (některá ustanovení se použijí od 6.7.2022). |
|
Návrh nařízení EP a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 715/2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla (RDE)
|
Ministerstvo dopravy |
V návaznosti na zrušení části nařízení EK 2016/646 (emise z lehkých osobních a užitkových vozidel) týkající se faktorů shodnosti Tribunálem EU, navrhuje Komise zavést tyto faktory shodnosti znovu prostřednictvím nařízení EP a Rady. Od data nabytí účinnosti potvrzujícího rozsudku Soudního dvora by totiž stanovené faktory shodnosti přestaly platit a požadavky na přesnost měření emisí se skokově navýší. Na tuto změnu nebude schopna většina výrobců vozidel se spalovacím motorem reagovat, což představuje obrovskou právní nejistotu pro automobilový průmysl a pravděpodobnost vzniku škod velkého rozsahu. Komise také navrhuje, aby bylo možné prostřednictvím aktů v přenesené pravomoci každoročně přezkoumávat a snižovat faktory shodnosti tak, aby odrážely pokrok v přesnosti přenosného systému pro měření emisí. Dne 14.06.19 zveřejnila EK návrh nařízení. PS G7 (pro motorová vozidla) projednávala návrh a jeho kompromisní verze v rámci svých zasedání v období červenec – listopad 2019. ČS (vč. ČR) zdůrazňují nutnost rychlého přijetí nařízení, ale staví se negativně k pravomocem EK k vydání delegovaných aktů v této oblasti. ČR považuje za klíčové přijetí předloženého návrhu nařízení pro opětovné zavedení faktorů shodnosti se stávajícími aktuálně platnými hodnotami. Vzhledem k předpokládané delší době platnosti tohoto nařízení a možnému souběhu s dalšími nařízeními je třeba vytvořit předpoklad pro hladký přechod bez skokových změn v požadavcích pro automobilový průmysl. Co se týče budoucích změn faktoru shodnosti a jeho přizpůsobení technologickému vývoji, ČR podporuje použití řádného legislativního procesu. Pouze tento způsob zajistí plnou právní jistotu. Dne 11.12.2019 byl schválen mandát pro jednání s Evropským parlamentem a o návrhu se bude hlasovat v březnu 2020.
|
Návrhy aktů v přenesené pravomoci aktuálně projednávané v rámci PS G7 Rady EU pro technickou harmonizaci
- aktualizace k 1.01.2020
Název návrhu aktu v přenesené pravomoci |
Text návrhu |
Záměr přijetí |
Konečné znění a datum publikace v Úředním věstníku EU |
Podrobnější informace týkající se projednávání výše uvedených návrhů jsou k dispozici na stránce věnující se zapojení ÚNMZ do činnosti Rady EU nebo na adrese radaeu@unmz.cz.
Informace o průběhu rozhodovacího procesu mezi jednotlivými institucemi EU jsou dostupné na http://ec.europa.eu/prelex/apcnet.cfm?CL=cs.
Osmnáctiměsíční program Rady EU vypracovaný společně rumunským, finským a chorvatským předsednictvím pro období od 1. ledna 2019 do 30. června 2020 je k dispozici ke stažení.
Oficiální stránky probíhajícího chorvatského předsednictví Rady EU naleznete na adrese https://eu2020.hr/ nebo zde.
Copyright 2023 ÚNMZ / design Libor Samec / code i-servis.cz / Podmínky užívání stránek / Prohlášení o přístupnosti